Centrul de Psihologie AnYs Braila

Ce este autismul ?

Autismul este un termen general folosit pentru a descrie un grup de tulburări complexe de dezvoltare a creierului, cunoscut sub numele de Tulburări Pervazive de Dezvoltare. Celelalte tulburări pervazive de dezvoltare sunt PDD-NOS (Tulburarea Pervazivă de Dezvoltare – nespecificată altfel), Sindromul Asperger, Sindromul Rett și Tulburarea Dezintegrativă a Copilăriei. Mulți părinți și specialiști utilizează denumirea Tulburări din Spectrul Autismului (TSA) când se referă la acest grup.

Persoanele care sunt afectate de autism prezintă simptome sau dificultăți în trei direcții distincte:

  1. Interacțiunea socială
  2. Limbajul ca mijloc folosit în comunicarea socială
  3. Preocupările sau comportamentele repetitive

Care sunt cauzele autismului?

Marea majoritate a cazurilor de autism sunt idiopatice, ceea ce înseamnă că apar din cauze necunoscute.

Răspunsul mai complex este că, așa cum există diferite niveluri de gravitate și diferite combinații de simptome în autism, la fel există probabil și o diversitate de cauze. Cele mai relevante dovezi științifice disponibile până în acest moment indică posibilitatea unor combinații diferite de factori cauzatori – componente genetice multiple, singulare sau în combinație cu expunerea la factori de mediu. Momentul expunerii copilului în timpul dezvoltării sale (înainte, în timpul sau după naștere) ar putea de asemenea juca un rol în evoluția sau forma finală a tulburării.

Cum se manifestă autismul?  

Deși toți copiii cu autism prezintă probleme în aceleași trei zone principale, modul de manifestare și gravitatea simptomelor este diferită de la un copil la altul. Practic, nu există doi copii cu autism care să fie identici.

 

 

 Principalele simptome:

 

În plan social

  • Contact vizual redus, folosirea limitată a gesturilor și expresiei feței
  • Dificultate în a înțelege emoțiile și sentimentele celorlalți
  • Dificultate în a se juca cu copiii de aceeași vârstă
  • Probleme în a-și face prieteni și a-i păstra
  • Puține interese, preocupări comune cu ceilalți

În planul comunicării

  • Lipsa vorbirii
  • Întârziere a vorbirii
  • Ciudățenii de vorbire (repetă lucruri, cuvintele sună neobișnuit)
  • Dificultate în a face conversație
  • Imitație și joc de rol reduse

 

În ceea ce privește comportamentul repetitiv

  • Activități și mișcări repetitive (legănare, învârtire, bătaie din palme, pocnire din degete)
  • Interese / Preocupări neobișnuite fixiste, restrânse (adesea vorbește despre același subiect sau se joacă cu același obiect, știe foarte multe lucruri despre un subiect)
  • Se joacă cu părți ale unei jucării mai degrabă decât cu întreaga jucărie (de exemplu, învârte roțile unei masinuțe de jucarie)

 

Semnale de alarma:

  • Nu răspunde la nume
  • Evită contactul vizual
  • Nu arată cu degetul
  • Nu se uită în direcția în care i se indică ceva
  • Nu se joacă adecvat cu jucăriile (se joacă repetitiv,le studiază)
  • Nu raspunde la cerințe uzuale
  • Nu vorbește
  • Are comportamente repetitive sau neadecvate (ex: flutură mâinile, învârte obiecte)
  • Are reacții neobișnuite legate de stimulii din jur (miroase obiecte sau persoane, bagă obiecte în gură)
Sari la conținut